perjantai 15. toukokuuta 2026

Muutoksia pihatarhassa


Valo-olosuhteet pihassamme  ovat rajusti muuttuneet raivauksen tuloksena.  Kuvassa miehen hakkaamat puut niistä isommista rungoista, jotka meille jätettiin.
Istutin valosta innostuneena saksankurjenmiekan juurakon, joka ei kyllä toistaiseksi ole antanut elonmerkkejä.  Muutoin piha alkaa olla täydessä kasvussa, jopa pionin juurakko selvisi kasvuun ensimmäisen talven jälkeen.  Sen sijaan talvikylvöt eivät onnistuneet ollenkaan, enkä ymmärrä, mikä meni väärin.

Laitoin ruukkuihin revonhäntää itämään.  Muita siemenkasveja en ole vielä laittanut, koska nyt vasta vajaan viikon on ollut pakkasettomia öitä. Tilasin nyt sitä sinistä kirjokannusta, jota jäin viime vuonna kaipaamaan.  Löysin sitä Pirkkalasta, josta Taimitaivas ne matkahuollolla toimitti. Lajikenimi on 'Craigton Blue.'


Pieniä ovat vielä.  Sinistä kaipaakin pihaan, koska ensimmäisen kerran vuosiin puutarhalemmikkejä on vähän.  Onneksi Kaihonkukka (Omphalodes verna)on sentään alkanut viihtyä ja kukkii parhaillaan.  Parhaillaan kukkii puista voimakkaimmin kirsikkaluumu, jonka tuoksu on suorastaan huumaava. Ihanasta kesän tulosta nauttien t. HennaMar





 

8 kommenttia:

  1. Ihmeesti ne isot puut vaan varjostaa. Meillä kaadettiin viisi mäntyä ja oi mikä ihana valo nyt on pihassamme.
    Mukavaa viikonloppua sinulle.

    VastaaPoista
  2. Kevät on ollut tosi omituinen ja vaihteleva. Ei siis ihme, jos kasvitkin ovat vähän ihmeissään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt on se aika vuodesta, kun etsitään, miten tuttujen kasvien on käynyt ja mitä unohtuneita pihassa on.

      Poista
  3. Olispa meilläkin mahdollista saada joku kaatamaan kymmeniä puita mökkipihaltamme. Mutta sellaiseen ei ole varaa ja itse ei kaikkia pysty/uskalla kaataa. Valoa ei meiltä puutu nytkään, mutta liikaa on ainakin koivuja joista tippuu uskomaton määrä lehtiä syksyisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei todellakaan kannata itse ryhtyä metsuriksi. Me ollaan kyllä tilattu parikin kertaa arboristi(ryhmä), mutta ne olleet lähinnä yksittäistapauksia. Nämä paljon raivanneet tulivat kaupungilta, koska tonttimme ei yllllä tielle asti.

      Poista

Kommentit tervetulleita!