Valo-olosuhteet pihassamme ovat rajusti muuttuneet raivauksen tuloksena. Kuvassa miehen hakkaamat puut niistä isommista rungoista, jotka meille jätettiin.
Istutin valosta innostuneena saksankurjenmiekan juurakon, joka ei kyllä toistaiseksi ole antanut elonmerkkejä. Muutoin piha alkaa olla täydessä kasvussa, jopa pionin juurakko selvisi kasvuun ensimmäisen talven jälkeen. Sen sijaan talvikylvöt eivät onnistuneet ollenkaan, enkä ymmärrä, mikä meni väärin.
Laitoin ruukkuihin revonhäntää itämään. Muita siemenkasveja en ole vielä laittanut, koska nyt vasta vajaan viikon on ollut pakkasettomia öitä. Tilasin nyt sitä sinistä kirjokannusta, jota jäin viime vuonna kaipaamaan. Löysin sitä Pirkkalasta, josta Taimitaivas ne matkahuollolla toimitti. Lajikenimi on 'Craigton Blue.'
Pieniä ovat vielä. Sinistä kaipaakin pihaan, koska ensimmäisen kerran vuosiin puutarhalemmikkejä on vähän. Onneksi Kaihonkukka (Omphalodes verna)on sentään alkanut viihtyä ja kukkii parhaillaan. Parhaillaan kukkii puista voimakkaimmin kirsikkaluumu, jonka tuoksu on suorastaan huumaava. Ihanasta kesän tulosta nauttien t. HennaMar



Ihmeesti ne isot puut vaan varjostaa. Meillä kaadettiin viisi mäntyä ja oi mikä ihana valo nyt on pihassamme.
VastaaPoistaMukavaa viikonloppua sinulle.
Niinpä. Kivaa viikonloppua Sinullekin.
PoistaKevät on ollut tosi omituinen ja vaihteleva. Ei siis ihme, jos kasvitkin ovat vähän ihmeissään.
VastaaPoistaNyt on se aika vuodesta, kun etsitään, miten tuttujen kasvien on käynyt ja mitä unohtuneita pihassa on.
PoistaOlispa meilläkin mahdollista saada joku kaatamaan kymmeniä puita mökkipihaltamme. Mutta sellaiseen ei ole varaa ja itse ei kaikkia pysty/uskalla kaataa. Valoa ei meiltä puutu nytkään, mutta liikaa on ainakin koivuja joista tippuu uskomaton määrä lehtiä syksyisin.
VastaaPoistaEi todellakaan kannata itse ryhtyä metsuriksi. Me ollaan kyllä tilattu parikin kertaa arboristi(ryhmä), mutta ne olleet lähinnä yksittäistapauksia. Nämä paljon raivanneet tulivat kaupungilta, koska tonttimme ei yllllä tielle asti.
PoistaBeautiful blog
VastaaPoistaKiitos
Poista